De trygge overgange

Forskning i børns liv og udvikling peger på, at samarbejdet mellem de voksne omkring barnet – mellem forældre og fagprofessionelle samt indbyrdes mellem de fagprofessionelle – har stor betydning for barnets trivsel og gode start i overgange.

Vi vil naturligvis gøre alt vi kan for at støtte Jeres barn, og for at Jeres barn er tryg i en god opstart og overgange fra det ene til andet. Vi tager udgangspunkt i netop Jeres barn, og derfor vil der være individuelle hensyn at tage.

Vi har øje for, at Jeres barn skal til at færdes i større miljø, og i andre omgivelser end barnet er vant til. Jeres barn skal lære nye mennesker at kende, og skal til at omgås en masse nye venner.

Jeres barn vil opleve forskellige overgange, når det starter institutionslivet: 1. Overgang fra hjem til vuggestue. 2. Overgang fra vuggestue til børnehave. 3. Overgang fra børnehave til skole.

Det er vigtigt for barnet, at én af jer har mulighed for at være med jeres barn de første dage i vuggestuen eller dagplejen og I har mulighed for at give barnet korte dage i starten. Dette aftaler I med personalet eller dagplejeren til indkøringssamtalen.
I vil have en tæt dialog med personalet på jeres barns team, og I vil have tilknyttet en primærkontakt til Jeres barn.

Jeres barn vil i opstarten få mange nye indtryk i de nye uvante omgivelser uden mor og far, og I vil derfor opleve et barn som er mere træt end det plejer. Dette er helt almindeligt, men alle forældre og børn vil opleve det forskelligt.

Internt i Paletten har vi også procedurer for overgange for børn der skal gå fra vuggestue- til børnehaveafdeling. Vi starter med at vuggestuepersonale og barnet går på besøg i børnehaven ca. 1 mdr. inden opstart. Barnet bliver dermed præsenteret for den nye verden, lige fra de forskellige rum til legepladsen til personalet, og ikke mindst de kommende nye venner. Personale, der skal være primærkontakt fra børnehaven, går også om morgenen ned og gør noget særligt ud at at hilse på det kommende børnehavebarn.

Også i overgang til skole har vi fokus på at Jeres barn skal ud at opleve en ny verden. Derfor har vi et samarbejde med skolerne, hvor vores viden om Jeres barns trivsel og udvikling overgives med samtykke fra Jer, til skolen. Vi afholder ligeledes overgangssamtaler, hvor dette findes relevant. Her deltager I forældre altid, så vi sikre at overgive alle de vigtige oplysninger til at give barnet de bedste forudsætninger for at få en god skolestart.